Kilpailukykymme on vahva ja asiakkaidemme suositteluaste korkea – kilpailukykyanalyysissa tunnistettiin myös kehityskohteita
Elo–syyskuussa toteutetun kilpailukykytutkimuksen tavoitteena oli tunnistaa toimintamme vahvuudet ja kehityskohteet henkilöstön, asiakkaiden ja kumppaneiden näkökulmasta. Tulokset ovat osa strategiatyötämme ja kehitystoimenpiteillä haluamme parantaa sekä henkilöstötyytyväisyyttä että yhteistyön sujuvuutta ja onnistumisia asiakastyö- ja kumppanirajapinnoissa. Tulosten perusteella kilpailuetumme on poikkeavan hyvä johtuen erikoistuneesta sairaalakiinteistöosaamisestamme, jota myös asiakkaat ja kumppanit arvostavat.
Kilpailukykyanalyysin mukaan HUS Kiinteistöt -yhtiöryhmän kilpailukyky kokonaisuudessaan on erittäin vahva verrattaessa tietokannan yli sadan tutkitun yrityksen tuloksiin nähden, ja in-house yhtiöihin verrattuna jopa poikkeuksellisen korkea.
Keskeisimmät asiakas- ja henkilöstötyytyväisyyttä kuvaavat mittarit olivat kehittyneet positiivisesti viime vuodesta. Erityisesti asiakastyytyväisyyttä ja suositteluastetta kuvaava NPS-lukumme (47) on erinomaisella tasolla myös laajaan verrokkiyritysjoukkoon verrattuna. Tämä kertoo siitä, että teemme työmme laadukkaasti ja ammattitaitoisesti.
Henkilöstötyytyväisyytemme on kehittynyt parempaan suuntaan (eNPS = 14), joskin se jää vielä jonkin verran tutkimustietokannan keskiarvosta (31). Työnantajakilpailuetumme sen sijaan on korkea (eCAS = 16) tietokannan verrokkiyrityksiin verrattuna (5).
Kilpailuetumme on poikkeavan hyvä johtuen erikoistuneesta sairaalakiinteistöosaamisestamme, jota myös asiakkaat ja kumppanit arvostavat. Meidät tunnetaan laadukkaasta työnjäljestä, kohdekohtaisesta osaamisesta ja nopeudesta. Asiakkaiden tunnistamina kilpailuetuina korostuivat lisäksi etenkin saavutettavuus, läsnäolo ja asiakaslähtöisyys.
Koska korkea ammattiosaaminen sairaalaympäristössä koetaan merkittävänä kilpailuetunamme, pyrimme tuomaan asiakkaidemme ja kumppaneidemme kokemia vahvuuksia ja erityisosaamista entistä enemmän esille myös henkilöstömme suuntaan. Voimme rohkeasti olla ylpeitä osaamisestamme.
Turvallisuuteen tai häirintään liittyvissä kysymyksissä korostui se, että yhtiöryhmässämme on vahva pohja turvalliselle työympäristölle.
Kehityskohteitakin löytyi etenkin kilpailukykyanalyysin operatiivista tehokkuutta ja muutoskykyä (CCI) mittaavissa muuttujissa. Yhtiötasolla tämäkin osa-alue on vahva, mutta tässä haluamme olla vielä parempia. Kehityskohteina korostuivat erityisesti ongelmiin suhtautuminen ja niihin puuttuminen sekä aktiivisempi sekä selkeämpi kommunikointi kaikkialla päivittäisessä palvelutoiminnassamme ja asiakasrajapinnassa.
Pyrimme jatkossa löytämään entistä nopeammin ratkaisuehdotuksia ongelmiin ja tunnistamaan toiminnastamme ne kriittiset kohdat, joissa meidän tulee toimia aiempaa avoimemmin ja proaktiivisemmin. Onnistumisia seurataan säännöllisesti ja poikkeamiin puututaan.
Yhtiöryhmämme kehittämistyö ja tulosten hyödyntäminen kehittämiskohteiden osalta jatkuu pitkälle ensi vuoteen, ja analyysi toimii myös yhtiöryhmämme vuoden 2026 toiminnan kehittämisen suunnittelussa.
Tutkimuksen taustaa
HUS Kiinteistöt -yhtiöryhmän kilpailukykyä selvitettiin Seedin kanssa toteutetussa laajassa kilpailukykyanalyysissä. Vastaukset kerättiin aikavälillä 13.8. –1.9.2025 Webropolilla toteutetulla kyselyllä. Vastauksia saatiin seuraavasti: Henkilöstö 175 vastaajaa (vastausprosentti 47,8 %), asiakkaat 387 vastaajaa (20,8 %) ja kumppanit 160 vastaajaa (22,8 %).
Kilpailukykyä arvioitiin sekä asiakaskilpailukyvyn (asiakkaat ja kumppanit) että työpaikkakilpailukyvyn (henkilöstö) näkökulmasta, kussakin vastaajaryhmässä kolmella eri mittaristolla: 1) operatiivinen tehokkuus ja muutoskyky (CCI), 2) kilpailuetu ja -haitta (CAS) sekä työpaikkakilpailuetu ja -haitta (eCAS), 3) suosittelu- ja ostoaie (NPS) sekä työpaikkasuosittelu (eNPS). Saatuja tuloksia vertailtiin Seedin tietokannan keskiarvoihin, jotta saatiin vertailupintaa markkinoilla toimiviin muihin yrityksiin sekä muihin inhouse-toimijoihin nähden.
HUS Kiinteistöt Oy:n kokonaisjakautuminen neljään erilliseen yhtiöön 1.1.2025 ja omistajamme HUS-yhtymän käynnistämä hankintamenettely HUS Kiinteistöpalvelut Oy:n mahdolliseksi myymiseksi ovat olleet merkittäviä toimintaamme koskettavia muutoksia kuluneen vuoden aikana. Muutostilanne on havaittavissa myös tehdyssä kilpailukykyanalyysissa, ja huomioidaan osana kokonaistarkastelua.
